reklama

Postrehy z Nemecka, alebo aký je skutočný život

Z médií sa človek dozvie okrem vrážd a katastrof aj to, aké je Nemecko super, ako sa tam všetci majú dobre, nepoznajú chudobu a všetci majú prácu. No tak ako so všetkým, aj v tomto prípade je pravda niekde uprostred. Pracoval som v Nemecku vyše roka a postupom času som zisťoval, že nie všetko tam funguje tak, ako je to prezentované v médiách. Podľa článku Tomáša Chorváta z 15.5.2013: http://www.tomaschorvat.com/osobne/postrehy-z-nemecka-alebo-ako-to-tam-skutocne-je/

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Práce je dosť

Áno, práce je v Nemecku dosť. Žiaľ, tam asi všetky tie reči o blahobyte zamestnaných Nemcov končia. Ale pekne postupne:

  1. Neexistuje tu minimálna mzda – možno si myslíš, že aj tak tu nikto nezarába pod 2000 €, tak ani nie je potrebná. Bohužiaľ, podľa štatistík z apríla 2013 vyše 40% Nemcov zarába výrazne menej než je priemerná mzda v ich danom odvetví. A čo je ešte horšie, takmer 30% Nemcov potrebuje dve zamestnania, aby uživili seba a rodinu. Keď som to počul v Nemeckom rádiu, len to potvrdilo moje pochybnosti z predchádzajúcich mesiacov, že tí Nemci sa nemajú až tak dobre, ako sa o tom dočítame v novinách. 
    .

  2. Náklady na bývanie sú omnoho väčšie – v Trenčíne nie je problém nájsť 2-izbový byt za 300€ mesačne aj s energiami (Nemci nemajú moc v obľube hypotéky, vysvetlím neskôr). Za tých 300€ nájdete v Nemecku garsónku bez energií 100 km od väčšieho mesta, kde je viac práde. Prirátajte k tomu cca 200€ za energie a ďalších cca 150€ za dochádzanie do práce. Takže to máte 650€ za starú, nerekonštruovanú garsónku. Poviete si, že to na nemecké pomery nie je veľa. Ale predstavte si, že ste servisák bicyklov na plný úväzok. V Neckarsulme, kde som býval, taký človek zarobí 400€ MESAČNE. Z toho je jasné, že buď zostane bývať u rodičov, alebo si prenajme byt spolu s ďalšími 3-4 ľuďmi, aby sa im to ako tak oplatilo. Predavačka v Kauflande zarobí mesačne 530€. Tiež jej nezostane ani na jedlo ak by chcela byť sama. 
    .

  3. Ani tých 2000€ nie je veľa – Nemci mi ponúkli možnosť zamestnať sa priamo u nich. Nástupný plat 2800€ v hrubom. S odvodmi to tam funguje tak, že máš na výber z troch úrovní zdravotných odvodov a dvoch úrovní sociálnych. Vybral som si v oboch prípadoch tie najnižšie odvody (čo napríklad v prípade zdravotnej starostlivosti znamená poskytnutie bezodkladnej nutnej pomoci a pár hradených úkonov, ale inak je to o trochu horšie než u nás. O inom je samozrejme maximálny odvod a k tomu ešte nejaké pripoistenie). No aj tie najnižšie odvody a daň stiahnu zo mzdy necelých 35%. Takže v čistom mi zostane 1820€. Stále to vyzerá slušne, že? Keďže som nechcel stráviť každý deň 2 hodiny len cestovaním do a z práce, hľadal som nejaký nájom v meste, kde som pracoval. Ak som nechcel bývať v zatuchnutom starom, neprerobenom podkroví, pod 600€ mesačne za dvojizbák som sa nedostal. Zostáva mi 1220€. Mínus energie ďalších 200€ = 1020€. Človek si povie, že ešte aj tak je to celkom fajn. Ale dostaneme sa k obedom. Iste, môžem si ničiť zdravie jedením suchej žemle so sekanou miesto obeda za 2,50€, ale ja už som si v mladosti zničil žalúdok viac než dosť. Ostávajú mi obedy v reštauráciách, kde sa pod 7€ väčšinou nedostaneš. A to je bez polievky. Takže 7 x 21 = 147€. Povedzme 150€ a zostáva mi 870€, ktoré konečne môžem minúť ako chcem. Lenže na Nemecké pomery aj tak nič moc, keďže služby ako také sú tu omnoho drahšie. Ale niečo by sa podarilo ušetriť. Povedzme, že 500€ mesačne. Lenže inak znie, že Nemec má 2800€ plat a inak to, že mu mesačne zostane 500€. A len pre info, tých 500€ dá Nemec na leasing novej Audiny. Hádam ste si nemysleli, že ich kupujú v hotovosti.

No a na záver ešte k tomu množstvu práce. Nemci sú (česť výnimkám) pomalý národ. To, čo Slovák spraví za jeden deň, robia dvaja Nmeci týždeň. A nikomu to nepríde divné. Preto je tu toľko ľudí zamestnaných. Lebo nikto sa nikam neponáhľa.

No a ešte ohľadom hypoték. Keď už si Nemec zoberie hypotéku, tak je to na rodinný dom. Na byt si berie hypo len veľmi nerád. A uvediem konkrétny príklad kolegu. Kúpil starú chalupu s pozemkom v dedine cca 40 km od mesta, kde pracuje. Za 200 000 €. Chalupa je v takom stave, že ju treba zbúrať po základy a postaviť na novo. To má ďalších 100 000€. Zobral si na 30 rokov hypotéku, kde bude mesačne platiť 1500€ mesačne. Druhý kolega mi povedal, že keby nezdedil pozemok po rodičoch, tak by si s manželkou nemohli dovoliť postaviť dom. Mimochodom konštruktér, ktorý vyvíja karosérie pre Audi. On jazdí na Golfe V, žena má Polo. Oboje leasujú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kvalita za rozumnú cenu

V správach sa často dočítate, že potraviny či drogéria sú v Nemecku kvalitnejšie. Prípadne ste už isto počuli, že pracie prášky z Nemecka perú kvalitnejšie. Nedalo mi, kúpil som Persil v Nemecku a porovnal ho s práškom z nášho slovenského Lidlu. Výsledok? Ak niekto hovorí, že tie nemecké perú lepšie, tak je to len placebo efekt. Namýšľanie si. Nič viac. Kupujem ďalej v Lidli za nižšie ceny.

Alebo také ovocie a zelenina. V hypermarketoch prakticky nenájdete zeleninu či ovocie prvej triedy. Všetko druhá trieda, dovoz z Poľska, Talianska a samozrejme Španielska. Akurát rajčiny nájdete aj nemecké a chutia tak ako u nás na trhu maďarské. V ich preslávených bio obchodoch predávajú obité, nahnité jablká a ospravedlňujú to práve tým bio pôvodom. Ani bohvieako nechutia. Mimochodom zrovna pred týždňom som čítal, že nemeckí bio farmári sa vracajú ku klasickému pestovaniu, lebo to bio pestovanie sa im neoplatilo. A osobne som názoru, že rozdiel medzi obyčajným a bio farmárom je ten, že bio farmár postrekuje v noci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A snáď netreba moc pripomínať, že konská aféra najviac zasiahla Nemecko. Konské mäso tu predávali bez vedomia spotrebitelov roky. Je pravda, že také nemecké párky okolo múky ani nešli, ale dostanete ich kúpiť aj na Slovensku, len musíte hľadať (nechcem robiť reklamu Lidlu, ale tam ich nájdete). No ak si niekto myslí, že tá sekaná, čo dávajú do žemle za 2,50€ je z čistého mäsa, tak je na omyle. Je to podobná sekaná ako tá u nás.

Dôchodci

Áno, vysmiati nemeckí dôchodci, čo sa v reklamách premávajú na jachte a užívajú si dôchodok. Nevidel som tu takých. Občas vidím starší manželský pár na novej Audine, ale to je skôr výnimka potvrdzujúca pravidlo. Pravidlo zhrbených babičiek a deduškov, ktorí sa s taškou na kolieskach ponáhľajú k regálu so zlacnenými potravinami, ktorým končí o pár dní záruka. Prečo? Nuž aj im sa nechcelo platiť vysoké sociálne odvody a isto sa im nechcelo priplácať si v treťom pilieri. A sú na tom rovnako ako naši dôchodcovia. Ale sú tu aj takí, ktorí vyžijú z dôchodku ako bežne zamestnaný človek. No na to si museli odtrnúť od huby pekných pár percent z platu každý jeden mesiac, čo pracovali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A o tom to je

Tento článok možno znie pesimisticky. Ale to nie je jeho cieľom. Chcel som ukázať na to, že Nemci sa nemajú až tak lepšie než my. Všetko je to o tom, čo sa rozhodne napísať novinár topky.sk či sme.sk. Alebo čo vypustí nemecká tlačová agentúra. Mimochodom druhá najväčšia nemecká tlačová agentúra v marci skrachovala. Asi nechcela poslúchať Merkelovú. Veď nie je žiadnym tajomstvom, že nemecká centrálna banka mala zakázané publikovať správu o tom, že Nemci su jeden z najchudobnejších národov EU až kým sa nevyriešila pomoc Cypru. Ale to už je iná téma.

Ja som len spísal moje postrehy za ten čas, čo som žil v Nemecku. A poviem ti, že som rád, že sa vraciam na Slovensko. Nie je lepšie než Nemecko. Ale nie je ani horšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa článku Tomáša Chorváta z 15.5.2013
http://www.tomaschorvat.com/osobne/postrehy-z-nemecka-alebo-ako-to-tam-skutocne-je/

Juraj Polacek

Juraj Polacek

Bloger 
  • Počet článkov:  184
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Čo doporučujem:Osobná stránkaSlobodné blogovanieRebríček "Top Ten" Zoznam autorových rubrík:  PolitikaIslam a imigráciaZahraničná politikaKultúraEkonomikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu