reklama

Život Európy s Islamom

Monokultúra, resp. jednotné náboženstvo v Európe je dnes definitívne minulosťou. 10% obyvateľstva v Európe vyznáva islam a nie sú to len sviatoční veriaci, ale aj ľudia, ktorí chcú a žijú svoj život presne podľa prikázaní.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Islam v Európe
Islam v Európe (zdroj: Aktuality.sk)

Po druhej svetovej vojne začali mestá západoeurópskych miest zapĺňať moslimské komunity z rôznych dôvodov. Z prvopočiatočných tisícok sa stali milóny a dnes je počet celkove žijúcich moslimov v Európe odhadovaný až ku hranici 50milónov, čím atakujú 10% zastúpenie celkovej populácie.

Boli odlišní, chceli žiť podľa svojich pravidiel, vytvárali getá a uzavreté komunity a zhruba koncom sedemdesiatych rokov začali prvé problémy

Intelektuáli tvrdia, že na vine sme my, väčšinová spoločnosť. Podľa mňa je však problém niekde úplne inde a to je problém ktorý suvisí s ideológiou spoločnosti založenej na úplne iných základoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopredu upozorňujem, že nasledujúci text sa bude týkať ortodoxných moslimských skupín, ktoré berú náboženské príkazy doslovne. Ide hlavne o saláfistické, či wahhábistické skupiny.

Ak sa pozrieme na náš model spoločnosti (založenom na kresťanskom základe), vidíme organizáciu na základe slobody jedinca. Náboženská identita jedinca nie je podstatná pre jeho fungovanie, ukotvenie v spoločnosti. Hoci v histórii dochádzalo veľa krát k pokusom o prepojenie náboženského a svetského, v súčasnosti môžeme považovať nezávislosť svetskej moci od náboženstva za definitívne. Nakoniec ani pre kresťanské náboženstvo nie je problém samostatnej existencie, keďže prvé storočia fakticky podzemného šírenia sa kresťanstva, vytvorili pevný základ pre podobný spôsob existencie. Kresťanstvo si vytvorilo koncept akceptácie aj nekresťanskej politickej moci „Čo je cisárovo cisárovi a čo je Božieho Bohu“ (Mt.22.21)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlboko veriaci kresťania, teda prežívajú intimitu svojej viery v úzkom kruhu spoluveriacich alebo vo svojom vnútre. Nepožadujú špeciálne privilégiá, resp. život spoločnosti vychádzajúci z koreňov kresťanstva ich nenúti k činom, ktoré sú proti prikázaniu ich viery.

Moslim, ktorý nie je len moslimom podľa názvu, t.j. islam nie je len jeho kultúrne pozadie, ale chce prežívať svoje náboženstvo presne podľa rítov a prikázaní koránu, hadísov, to má v sekulárnom svete ťažké - a je jedno, či ide o kresťanský, alebo iný svet.

Dochádza ku konfliktom nielen čo sa týka výkonu prevádzania modlitieb v určenom čase, resp. náboženského pôstu alebo špeciálnych dietologických požiadaviek. Ako najväčší problém vidím v akceptácii spoločnosti ako takej zo strany moslimov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zásadným problémom, ako bolo naznačené je nezlučitelnosť koncepcií spoločnosti kde je oddelený výkon svetskej moci a praktikovanie náboženstva a spoločnosti, kde neexistuje rozdiel medzi pojmom štát, politika a náboženstvo, kde islam je vlastne všeobsahujúca ideológia s návodmi na každú činnosť, popisujúca každý (aj právny a mocenský) aspekt spoločnosti. Všetky tieto predpisy pochádzajú priamo od boha, sú teda nemenné, mimo akejkoľvek diskusie. Veriaci teda nemá na výber - musí dodržiavať všetky predpisy a pokiaľ je nútený žiť pod vládou iného zákona - ako je ten náš, žije neustále v rozdvojení

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi podstatnou myšlienkou sekulárneho štátu je nielen nezávislosť štátnej moci od náboženstva, ale aj, a to je veľmi podstatný prvok - zabezpečenie rovnosti každého náboženstva, t.j. žiadne náboženstvo si nesmie nárokovať privilegovanú úlohu.

Tu sa dostávame k dôležitej vlastnosti islamskej ideológie. Veriaci moslim verí, že všetky ostatné náboženstvá sú buď menejcenné alebo hriešne. Jedným zo základným príkazom islamu je snaha o šírenie a dominanciu. Z tohto hľadiska veriaci moslim má zásadný problém ak má sa má nielen podriadiť zákonným normám ktoré sú v rozpore s božským právom šaría, ale naviac aj príkazom menejcenných či priamo hriešnych ľudí.

Táto dichotómia hodnotenie štátu podľa toho nakoľko zodpovedá implementácii božských islamských predpisov je zdrojom neustáleho napätia. Vedomie nadradenosti a správnosti moslimského spôsobu života a zároveň podriadenie sa hriešnej moci vyvoláva tlak na to, aby sa moslimovia snažili tieto normy zavádzať všade, kde majú dostatočnú moc.

Je nemysliteľné aby sa veriaci moslim prispôsoboval okolitej spoločnosti, naopak musí sa snažiť okolitú spoločnosť zmeniť. Pre toto je nutná ich koncentrácia na jednom mieste, v getách, kde môžu bez dohľadu štátnej, pre nich nepriateľskej, moci aplikovať svoje normy práva, spôsobu života a postupným šírením sa snažiť opanovať, získať moc najpv v úzkom okolí a neskôr v rámci celého štátu. Výsledkom je štát, ktorý aplikuje normy práva a kodifikuje spôsob života, ktorý nie je v rozpore s normami "božského princípu" a kde môžu veriaci moslimovia žiť bez neustáleho konfliktu s okolitým svetom.

Keďže právne normy islamu obsahujú návody na každú oblasť života, je pre fundamentalistu, veriaceho moslima, prakticky nemožné nežiť v neustálom hriechu, ak vyjde von na ulicu. Každý pohľad, akt, výrok okolia ho môže nejakým spôsobom urážať. To vytvára mimoriadnu výbušnú pôdu pripravenú pre radikálov, ktorí toto rozštiepenie využívajú a zneužívajú na násilné činy.

Hoci je Európa úplne rozdielna v chápaní práva v porovnaní s islamskými krajinami, treba podotknúť, že situácia z hľadiska pravoverných moslimov ani tam nie je 100% "islamská". Väčšinou sa dnes časti islamského práva implementujú do rodinného a občianskeho práva, kdežto trestné právo je kompatibilné skôr so západným svetom

Zásadným rozdielom medzi islamom a povedzme univerzálnym princípom sú ľudské práva

  • V islame je legitimita politickej moci odvodená od miery nakoľko zodpovedá šaríi, kdežto západná koncepcia považuje politickú moc odvodenú z vôle ľudu, vyjadrenú demokratickými voľbami a dodržiavaním noriem právneho štátu
    .

  • V islame neexistuje rovnosť ľudí - moslim bude vždy nadradený nemoslimovi a islamský štát nesmie dopustiť aby moc v tomto státe získali nemoslimovia
    .

  • V islame je iluzórna sloboda slova, myslenia a tiež zmeny náboženstva. Podľa Káhirskej deklárácie práv, človek môže vysloviť čokoľvek - ak sa to neprieči šaríi. Konverzia na islam je možná, avšak nie je možná konverzia z islamu. Podľa fundamentalistického výkladu šaríe je za apostázu trest smrti.
    .

  • V islame má ženu polovičnú hodnotu muža, rovnosť neexistuje
    .

  • V islame neexistuje možnosť aby si moslimka zobrala nemoslima - je to smrteľný hriech
    .

  • V islame je žena s menšími právami ako muž, takže muž má povolenie telesných trestov a dokonca je žena trestaná za nemanželský sexuálny styk

Súčasný islamský element v Európe je dnes trvalou prítomnosťou, dnes tu už žije tretia generácia moslimov, ktorí okrem krajín ako je Francúzsko, Nemecko nezažili žiadnu inú. Napriek tomu však nezrástli s pôvodnom kultúrou, naopak zväčšením moslimských komunít zosilneli putá, ktoré týchto ľudí stále silnejšie vťahujú dovnútra komunity. Po celej Európe vznikli tzv NoGo zóny, kde nie je doporučený pohyb nemoslimov a kde je v niektorých prípadoch iluzórne hovoriť o výkone štátnej moci a práva. Sú to miesta kde vládne šaría a kde sa dokonca aj súdi podľa tohto práva.

Po celom svete rastie počet moslimov a počas imigrácie do Európy si budú za sebou okrem svojej reči, kultúry prinášať aj svoje náboženstvo. Trpké ponaučenie európskych krajín je, že tolerancia ako ju chápeme my, nie je totožná s toleranciou ako ju chápu fundametalisti. Islamisti totiž nepožadujú nič menej ako možnosť žiť svojim spôsobom života a neskôr prispôsobenie okolitej populácie tomuto spôsobu. Keďže dnes namiesto multikultúrneho hesla "Ži a nechaj žiť" požadujú európske krajiny integrovateľnosť imigrantov, značná časť moslimov to chápe ako prejav nenávisti európskych krajín, čo samozrejme nie je príjemným tušením radostnej budúcnosti pri ochote radikálov explozívne vstupovať do raja...

Islamská otázka bude hrať stále dôležitejšiu úlohu v politike nielen kvôli možnému ohrozeniu bezpečnosti ale aj kvôli debatám o prínose tejto časti obyvateľstva Európy.Ak sa Vám článok páčil kliknite na a stlačte Hlasuj!

Juraj Polacek

Juraj Polacek

Bloger 
  • Počet článkov:  184
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Čo doporučujem:Osobná stránkaSlobodné blogovanieRebríček "Top Ten" Zoznam autorových rubrík:  PolitikaIslam a imigráciaZahraničná politikaKultúraEkonomikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu