Odpad, ktorý vychádza z externých škôl

Autor: Juraj Polacek | 3.9.2012 o 1:30 | (upravené 26.3.2013 o 4:46) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  2016x

Poznáte fúzatý vtip aký je rozdiel medzi slávikom a vrabcom? Vrabec študoval diaľkovo...a presne tento vtip citoval aj minister školstva Čaplovič, keď povedal aj „Z externého vzdelávania nám vychádzajú vrabčekovia a z interného, denného prostredia, nám vychádzajú slávici."

Minister školstva ČaplovičMinister školstva Čaplovič

Ale buďme objektívni, pán Čaplovič vie určite túto vec najlepšie posúdiť z vlastnej skúsenosti, keďže sedí vo vláde s ministrom Richterom, ktorého titul mi príde minimálne podivný. Odmyslíme si dnes texty o úrovni vysokých škôl ako takých, potrebe tzv. vysokých škôl pre každú dedinu či nebodaj ďalsie slávne idei Čaploviča, ako do gymnázia len s priemerom 2. Sú to síce šťavnaté kúsky na diskusiu, dajú sa o tom písať seriály, ale jednak nie som priamo zainteresovaný a tiež chcem písať o inom.

Keď som si na túto tému pripravoval materiály, zistil som že sú dva problémy,ktoré sa mi vôbec nepáčia a ktoré likvidujú spravodlivosť pri pohľade na externé štúdium. Jednak je to duplicitné financovanie a druhý, o ktorom sa často nehovorí, je korupcia a zástupnosť pri vypracovávaní prác

Každý platca daní v tejto krajine dáva do štátneho rozpočtu svoj diel, z ktorého sa financujú školy a celý školský systém vrátane vysokých škôl. Už požiadavka na platené štúdium pri externej výuke je nezmyselná. Títo ľudia si fakticky platia školu dva krát - jednak zo svojich daní a jednak súkromne, bez toho aby dostávali niečo viac. Jediný rozdiel je návšteva školy počas víkendov, čo však neospravedlňuje výšku platieb. Uvádzam dôvodovú spravu novely zákona:

"Rozdiel medzi denným a externým štúdiom nemá byť v použitých metódach ich uskutočňovania, ale len v rozsahu štúdia za akademický rok. Cieľom tohto opatrenia je dosiahnuť rovnakú kvalitu výsledkov vzdelávania bez ohľadu na to, či študent študuje dennou alebo externou formou. Prirodzeným dôsledkom nového prístupu je, že štandardná dĺžka externého štúdia je dlhšia ako u porovnateľného denného štúdia,"

Navrhované predĺženie štúdia podľa novej koncepcie ministerstva školstva je len o vyciciavaní ľudí, ktorí si školu nielen zaplatia, ale podstatnou sumou aj preplatia. Túto sumu vložia títo študenti do systému presláveného svojou korupciou a neefektivitou bez akejkoľvek kompenzácie. Ak už toto nie je vydieranie, čo potom?

Študenti na externom štúdiu absolvujú rovnaký rozsah štúdia, ale musia tomu venovať ďaleko viac vlastného úsilia, keďže prakticky všetci zároveň pracujú. Jedno pozitívum na platení vidím v tom, že to čo si musíte zaplatiť, si budete vážiť podstatne viac... Skúšky vykonávajú v rovnakom rozsahu a námietky, že profesori sú benevolentnejší sú námietkami do nesprávnych radov.

Morálne oveľa horší problém však vidím v často spomínanom vypracovávaní seminárnych prác, bakalárskych a dokonca aj diplomových prác. Pri spoločenských vedách sú zneužívaní nezamestnaní alebo na hranici minima žijúci vysokoškoláci, ktorí zoberú aj takýto pochybný obchod. Firmy, ktoré podnikajú v tejto sfére a dodávajú tzv. podklady pre prípravu sú nepostihnuteľné, hoci o tejto praxi vie každý študent a čo bohatší to bez problémov aj využije. Dokonca dochádza aj k vypracovávaní prác samotnými pedagógmi, čo mi už pripadá nie ako morálne zlyhanie, ale priam ako zločin.

Potom sa stane prípad ako spomínaný minister Richter, ktorý si ani nepamätá o čom jeho bakalárska práca bola...

Podobné excesy hovoria jednak o nekoncepčnom pohľade na naše školstvo, ale hlavne o morálnej biede, kde už od školských liet sa študenti priúčajú, že za peniaze, či známosti sa dá kúpiť škola, alebo aj titul - však pán Fígeľ?

Vzhľadom na charakter štúdia (menej osobných návštev), je pri externom školstve zvýšená možnosť korupcie, ale to je opäť systémové zlyhanie a nechápem, prečo by sa to malo týkať samotných študentov. Štát v podaní Smeru sa snaží o zlepšovanie direktívnymi metódami typu obmedzenie úväzkov, ale ako vždy keď nejde o prirodzený proces, kvalitu výučby v dobrom to neovplyvní. Naopak, len sa zvýši požiadavka na počet profesorov a v takom malom, bohom zabudnutom Absurdistane sa zníži požiadavka na úroveň vyučujúcich

Ale to je v poriadku, chceli sme istoty? Chceli. Máme ich? No ako kto...

 

 


Ak sa Vám článok páčil kliknite na pošli na vybrali.sme.sk a stlačte Hlasuj!

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?