Čo je to hadís v islame

Autor: Juraj Polacek | 16.8.2012 o 5:00 | (upravené 26.3.2013 o 4:50) Karma článku: 8,39 | Prečítané:  1955x

Keďže sa tu v diskusiách často spomínajú tzv. hadísy, bolo by dobré vysvetliť čo to vlastne je, aký to má súvis s Koránom a islamským právom šaria

Čo je hadís

Hadís je označenie pre výpoveď o činoch a skutkoch proroka Mohameda. Hadísy tvoria hlavný prameň  sunny (t.j. akýsi nasledovaniahodný vzorec správania sa). Každý hadís se skláda z dvoch častí, a to z reťaze rozprávačov (isnád) a samotného výroku (matn).

Tieto záznamy sa predávali ústnou cestou mnohými ľuďmi a v rannej ére islamu ich spísali naučenejšie a najuznávanejšie autority islamu veľmi prepracovanou (dnes by sme povedali vedeckou) metódou. 
Ku každému hadísu, t.j. výroku alebo popise nejakého činu existuje zaznamenaný reťaz rozprávačov. Dôveryhodnosť a "sila" hadísov sa posudzuje podľa dôveryhodnosti reťaze rozprávačov a krížovými odkazmi.

Áno sú aj slabšie hadísy, ale tie nie sú zahrnuté do tvorby predpisov šaríe. Fakticky iba tie ktoré obsahujú VÝLUČNE reťaz dôveryhodných rozprávačov, t.j. Sahih (dôveryhodný, autentický, bezchybný) a Hasan (dobrý) sú zahrnuté do šaríe. Pokiaľ sa v reťazi vyskytuje aj nejaký nedôveryhodný rozprávač, hadís je označený ako Dai'f (Slabý) a neprihliada sa na neho v odkazoch. Takisto dôležitým kritériom bol aj text. Ak bol vo viacerých hadísoch tej istej udalosti rovnaký text, hadís je bezchybný - Sahih, ak sa text líši ale zmysel je rovnaký, pritom reťaz rozprávačov je bezchybná, hadís je dobrý - Hasan.

Zo stoviek tisíc odkazov nakoniec ostali len tisícky, ale dôkladne preverené a ich citácie v Sahih Muslim, či Sahih Buchari (najcennejšie zbierky hadísov) sú dôležitosťou pre ďalší život islamu MINIMÁLNE na úrovni Koránu. Len pre ilustráciu - v Sahih Buchari ostalo len 2602 tradícií, t.j. menej ako jedna zo sto, ktoré boli zozbierane počas 16 rokov práce imáma al-Buchariho.

Ako sa stavajú moslimovia k hadísom pri "dišputách" s neveriacimi

Ak Vám moslimovia hovoria že hadísy ako také sú nedôveryhodné, pretože všetko, čo je pre moslima dôležité je schované v Koráne - spýtajte sa ich prečo sa modlia päť krát denne. Rituál totiž nie je odvodený od Koránu, keďže tam to jednoducho nie je. Alebo prečo je kameňovanie cudzoložníkov ustanovene ako zákon v šaríi (sharia law) keď nikde v Koráne nie je a trestom malo byť maximálne zbičovanie? No asi preto, že existujú hadísy kde dal Mohamed cudzoložníkov ukameňovať a príklad Mohameda zaznamenaný v hadísoch "prebil" slova koránu.

A to je druhá vec, ktorá je celkom zaujímavá. Korán vraj obsahuje všetku múdrosť sveta podstatnú pre moslimov - a takú základnú vec ako je počet modlení nie?

Ďalšia vec, popieranie hadísov je fakticky popieranie šaríe z jednoduchého dôvodu. Korán by som prirovnal k myšlienkovej kostre a jeho výplň, vykonávacie predpisy pochádzajú väčšinou z analógii činov proroka, jeho súputnikov a nasledovníkov, t.j. z hadísov.

Moslimovia tiež bežne klamú že nejaký citát zo Sahih Buchari je nedôveryhodný, dokonca som zachytil aj dehonestáciu tejto zbierky, ak sa oponent v diskusii odvoláva na knihu týchto svätých textov. Čo je významom rovnaký nonsens ako keby veriaci kresťan v teologickej debate povedal, že Evanjelium podľa Jána je blud a bolo spísané len aby zmiatlo kresťanov...

Príklad hadísu

Kompletný hadís vyzerá takto :
Al-Hummajdí vyprávěl, že slyšel od Sufjána a ten od Jahji ibn Sacíd al-Ansárího, že mu Muhammad b. Ibrahím at-Tajmí řekl, že slyšel od Alqamy ibn Waqqás al-Lajthího, že ten slyšel Umara ibn al-Chattába (nechť je s ním Bůh spokojen (NBS)) říci z kazatelny, že slyšel Posla Božího (NBŽM) jak říká: "Činy budou posuzovány vždy jen podle záměrů. Každý bude odměněn podle toho, co zamýšlel učinit. Tomu, kdo přesídlil do Medíny proto, aby získal nějaký pozemský statek, nebo aby se oženil, bude jeho hidžra započítána podle cíle, který hledal."

Reťaz sa zvykne skracovať na jedno meno, zvyčajne niekoho z významných postáv ranného islamu.

Poznámka :  Sahih Buchari a Sahih Muslim sú zbierky sunitského islamu, shia islam má svoje vlastné zbierky.

Použitie hadísov

Veľmi pekne sa dá použitie hadísov poukázať na kontroverznom prípade Aishe, Mohamedovej žene :

Podľa tradície sa totiž Prorok s ňou oženil, keď mala šesť rokov a prvýkrát vykonal pohlavný styk keď mala deväť rokov. Vzhľadom na to, že príklad Proroka je pre každého moslima nasledovaniahodný, náboženské autority nemajú žiadnu pochybnosť že pre ženu (dievča) je možné legálne vstúpiť do manželstva v deviatich rokoch.

Pozrime sa na významné krajiny islamského sveta, kde je právo postavené na šaríi - šiitský Irán a sunitská Saudská Arábia. V Iráne bol explicitne stanovený vek vstupu do manželstva deväť rokov. K tejto legislatívnej úprave došlo hneď ako náboženské autority získali moc po zvrhnutí svetského vládcu Šáha Pahlaví. Našťastie ajjatoláhovia dostali rozum a v roku 2002 zmenili tento vek na 13 a dnes už je 16 rokov pre dievča. V Saudskej Arábii nie je minimálny stanovený vek (nemalo by to škodiť ani jednej strane sobáša) ale podľa veľkého muftiho šejka Abdul Aziz Al-Sheikh je vek 10-12 rokov akurát pre vstup do manželstva.

V iných krajinách ako je Sudán, ktorý ma tiež právo postavené na šaríi, vládne podobný konsenzus ako v Saudskej Arábii, v Jemene, kde je štátna moc bezzubá sú 9-10 ročné nevesty bežné.

Takže z čoho vlastne náboženské autority pri stanovení minimálneho veku dievčaťa vychádzajú - ak tipujete Sahih Buchari hadís, tipujete správne

http://www.sahih-bukhari.com/Pages/Bukhari_7_62.php

Volume 7, Book 62, Number 64 :
Narrated by 'Aisha
That the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old, and then she remained with him for nine years (i.e., till his death).

V preklade :

Prorok sa oženil s Aishou, keď mala 6 rokov a uplatnil svoje manželské právo keď bola 9 ročná. Potom s ním zostala ďalších 9 rokov (až do jeho smrti).

Vysvetlil som a ukázal, že približne 300 tisíc tradícii sa scvrklo do maličkého zväzku Sahih Buchari. Ak napriek 16 ročnej poctivej a neuveriteľne precíznej práci ostal v zbierke hadís,  ktorý jednoznačne hovorí o začiatku „konzumovania" manželstva Mohamedom v jej deviatich rokoch, je to bezpochyby všeobecne prijímaný fakt v tej dobe a preto niet žiadnej pochybnosti, že k tejto udalosti došlo. A je jedno koľko apologétov islamu tu bude mávať svojimi traktátmi, rôznymi odvolávkami a nezmyselnými konštrukciami.

Súčasnosť hadísov

Keďže hadísy sú základom šaríe, je dôležité vedieť akým spôsobom sa stavia spoločnosť k uplaňovaniu šaríe v právnom systéme. Ak to bude právny systém západného typu, význam hadísov pre spoločnosť ako takú sa marginalizuje na náboženskú prax. Ak však bude právny systém obsahovať prvky šaríe, v takom prípade ostávajú večne živé, aktuálne a treba ich brať do úvahy ako významnú zložku k pochopeniu konania a jednania moslimského spoločenstva.

 

 

Oprava :

Ďakujem za upozornenie užívateľovi thetruthwillsetyoufree, ktorý ma upozornil na legislatívne zmeny v Iráne. Opravujem že vek vstupu dievčaťa do manželstva v Iráne bol zdvihnutý v roku 2002 z deviatich na 13 a dnes už je 16rokov. Legálny vek vstupu chlapca do manželstva je momentálne 18rokov.

Text som zmenil v tomto zmysle.

 


 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?